Kursen introducerar dig till digital kommunikation och sätt att utveckla en uppmätt och genomtänkt strategi för dina digitala marknadsföringsbehov
För att lyckas med din kommunikation och marknadsföring på nätet behöver du arbeta efter en uppmätt och genomtänkt strategi. Med ett strategiskt helhetsgrepp om ditt företags digitala kommunikation når du lättare dina affärsmål, effektiviserar ditt arbete både internt och externt och stärker ditt varumärke på lång och kort sikt.
Kursen ger dig en djupare förståelse för dagens digitala landskap ur ett kommunikativt perspektiv. Du får verktyg som hjälper dig att fatta beslut och genomföra meningsfulla och hållbara förändringar i din organisation samt praktiska exempel på hur du kan använda digitala satsningar för att stärka arbetet med era affärsmål. Kursen riktar sig till dig som arbetar med affärsutveckling eller marknadsföring i en ledande position – eller till dig som vill lära dig mer om hur du stärker varumärken på nätet.
Kursmoment:
Varumärke, organisation och ledning – idé, strategi och affärsmål
Värdeord och varumärkesplattform
Intern kommunikation – ett förankrat budskap når längre
Målgrupp, ton och tilltal – bredda eller begränsa – enhetlighet och identitet
Mål och delmål – att sikta mot stjärnorna i offentligheten
Google, personliga varumärken och vanliga misstag
Syfte och strategi – tre skilda strategier i digital kommunikation
Digitala kanaler och sociala medier
CSR, hållbarhet, PR och extern kommunikation
Content marketing som markandsföringmetod
Annonsering via Google Adwords, SEO, video, Real-time bidding (RTB)
Uppföljning och KPI – att jobba med måltal
Samarbetet med externa kommunikationsbyråer
Att lära sig av sina misstag – gör vardagen till affärssuccé