Lär dig vad som krävs för att utveckla en fungerande och trovärdig kommunikationsplan för att effektivt bemöta en kris.
Förr eller senare råkar man ut för en händelse som kan leda till en kris. Att vara snabb, ärlig och omtänksam är grundstenarna i att hantera negativ publicitet i sociala medier. Man bedöms inte bara utifrån krisen som har uppståt, utan hur man hanterar den. Kriskommunikation är en av de viktigaste specialområden i en välfungerande Pr och kommunikationsplan.
Kursen kommer särskilt att fokusera på att skydda och försvara ett företag eller en organisation inför ett problem eller utmaning som hotar att skada sitt varumärke och rykte.
Under kursens gång kommer vi noggrant gå genom de olika faserna av kriser som kan uppstå, hur man kan förutse dessa samt hur man handskas med dem.
Kursmoment
- Utforma en kriskommunikationsplan
- Omvärlds och nyhetsbevakning
- Skapa goda medierelationer
- Att kommunicera framgångsrikt i sociala medier
- De vanligaste kriserna – Case
- Förebygga och förberedelser
- Att hantera media