
Kursinformation
Längd: 4 halvdagar + distansarbete
Datum: 3, 4, 10 och 11/5
Tider: 09:00-12:00
Plats: Online via ZOOM
19.900 kr
9.950 kr
Som Social Media Manager ansvar du för företagets sociala medier, marknadsföring och digitala kampanjer.
Social medier är idag en integrerad del av företagets online-marknadsföring och fokuserar mest på att förbättra kundrelationer, utveckla smarta kampanjer, bygga förtroende och att utveckla leads. Som Social Media Manager arbetar du ofta på kommunikationsavdelning eller i egen regi.
Arbetsuppgifterna kan variera men oftast ingår det i tjänsten att samarbeta med kollegor i din eller andra avdelningar inom samma företag. Huvudsakliga arbetsuppgifter består oftast av marknadsföring i sociala medier, digitala kampanjer, analys & omvärldsbevakning samt hålla sig á jour med utvecklingen inom området.
Som en ledande marknadsföringsroll behöver en bra Social Media Manager en bred samling av digital kunskaper för att kunna identifiera möjligheter, skapa intressant innehåll och konvertera så många följare som möjligt till lojala kunder. Du bör även vara en motiverad och med en stor passion för kommunikation. En framgångsrik Social Media Manager måste kunna producera innehåll på egen hand samt kunna delegera uppgifter till andra vid behov. Utbildningen passar dig som arbetar med företagets närvaro på sociala medier och passar lika väl för små till stora företag och organisationer.
I utbildningen Social Media Manager ingår
Utbildningen ger dig kompetens och verktyg för att hjälpa ditt företag eller dina kunder hantera deras marknadsföring och kommunikation via sociala medier. Du kommer få skapa en kampanjplan, som redovisas i slutet av utbildningen.
Kursinnehåll
Dag 1. Marknadsföring på Sociala Medier
- Det digitala landskapet
- Målgruppsanalys och målgruppsanpassning
- Skapa en fungerande marknadsplan för sociala medier
- Så publicerar du mer engagerat innehåll
- Innehållsstrategi – när ska man publicera?
- Optimera företagssidan på Facebook
- Genomgång av Facebooks & Instagrams algoritm
- Så lyckas du med Instagram shopping och IGTV
- Annonsering på Facebook & Instagram
- Ads Manager: Kampanjer, Ad sets och Ads
- Definiera dina målgrupper
- Så implementerar du en Facebook Pixel
- Lär dig skapa en Custom Audience
- Remarketing via e-postlistor och andra annonsformat
- Fånga upp din kund i köpresa
- Mätning och utvärdering av dina kanaler
Dag 2. Content & Marknadskommunikation
- Så fångar du läsaren på webben
- Att skriva lättlästa tydliga texter
- Konvertering – få dina läsare att agera
- Att skriva för rätt målgrupp
- Hitta berättelsen om ditt varumärke
- Kanalval och publiceringsfrekvens
- Omvärldsbevakning & krishantering i sociala medier
- E-postmarknadsföring – introduktion till Mailchimp
- Strategi och produktionsplanering
- Skapa egna mallar
- Influencer Marketing och Social Selling
Dag 3. Videomarknadsföring
- Grafik och mallar i Adobe Spark
- Arbeta med rörlig bild i Animoto
- Rörlig bild för Instagram Stories
- Publicering och bildformat
- Video för sociala medier
- Produktionsplanering och budskap
- Filmning och teknisk utrustning
- Videoredigering i Premiere Rush
- Publicera på Youtube och Sociala Medier
Dag 4. SEO – sökmotoroptimering
- Google trender 2020
- Ta fram en fungerande sökordsstrategi
- On-page SEO
- Of-page SEO
- Sökoptimera hemsidan från grunden
- Så skriver du en bra description
- Att arbeta med landningssidor
- Praktiska online-verktyg
- Sökoptimering på Youtube
- Introduktion till Google Ads
- Introduktion till Google Analytics
Utbildningen är lärarledd via ZOOM. Samtliga deltagare får ett kursintyg, digitala kopior av kursmaterialet och sex månaders fri support.