
Kursinformation
Längd: 5 kurstillfällen
31/1, 7/2, 14/2, 28/2, 6/3
Tider: 9:00-12:00 + distansarbete
Plats: Östra Varvsgatan 4, Malmö
Frukost och kurslitteratur ingår
19.900 kr
Som Social Media Manager ansvar du för företagets sociala medier, marknadsföring och digitala kampanjer.
Social medier är idag en integrerad del av företagets online-marknadsföring och fokuserar mest på att förbättra kundrelationer, utveckla smarta kampanjer, bygga förtroende och att utveckla leads. Som Social Media Manager arbetar du ofta på kommunikationsavdelning eller i egen regi. Arbetsuppgifterna kan variera men oftast ingår det i tjänsten att samarbeta med kollegor i din eller andra avdelningar inom samma företag. Huvudsakliga arbetsuppgifter består oftast av marknadsföring i sociala medier, digitala kampanjer, analys & omvärldsbevakning samt hålla sig á jour med utvecklingen inom området.
Som en ledande marknadsföringsroll behöver en bra Social Media Manager en bred samling av digital kunskaper för att kunna identifiera möjligheter, skapa intressant innehåll och konvertera så många följare som möjligt till lojala kunder. Du bör även vara en motiverad och med en stor passion för kommunikation. En framgångsrik Social Media Manager måste kunna producera innehåll på egen hand samt kunna delegera uppgifter till andra vid behov.
Målgrupp
Utbildningen passar dig som arbetar med företagets närvaro på sociala medier och passar lika väl för små till stora företag och organisationer.
Efter denna utbildning kan du
Utbildningen ger dig kompetens och verktyg för att hjälpa ditt företag eller dina kunder hantera deras marknadsföring och kommunikation via sociala medier. Du kommer få skapa en kampanjplan, som redovisas i slutet av utbildningen.
Kursinnehåll
Dag 1. SEO & Digital Analys
✓ Google trender 2019
✓ Ta fram en fungerande sökordsstrategi
✓ On & Of-page SEO
✓ Sökoptimera hemsidan från grunden
✓ Så skriver du en bra description
✓ Att arbeta med landningssidor
✓ Praktiska online-verktyg
✓ Sökoptimering på Youtube
✓ Genomgång av Google Analytics
✓ Lär dig tolka statistiken
✓ Skapa en effektiv mätningsplan
Dag 2. Marknadsföring på Sociala Medier
✓ Det digitala landskapet
✓ Målgruppsanalys och målgruppsanpassning
✓ Så publicerar du mer engagerat innehåll
✓ Innehållsstrategi – när ska man publicera?
✓ Optimera ditt företagssida på Facebook
✓ Genomgång av Facebooks & Instagrams algoritm
✓ Skapa grafik och video för Instagram Stories
✓ Så lyckas du med Instagram shopping och IGTV
✓ Skapa en fungerande marknadsplan för sociala medier
✓ Mätning och utvärdering av dina kanaler
Dag 3. Annonsering på Facebook, Instagram & LinkedIn
✓ Annonsering på Facebook & Instagram
✓ Ads Manager: Kampanjer, Ad sets och Ads
✓ Definiera dina målgrupper
✓ Så implementerar du en Facebook Pixel
✓ Lär dig skapa en Custom Audience
✓ Storytelling med Carousel format
✓ Annonsdesign för Instagram Stories
✓ Remarketing via e-postlistor och andra annonsformat
✓ Fånga upp din kund i köpresan
✓ Lär känna tolka statistiken
✓ Annonser med Campaign Manager på LinkedIn
✓ Case Studies
Dag 4. Marknadskommunikation
✓ Omvärldsbevakning & krishantering i sociala medier
✓ E-postmarknadsföring – introduktion till Mailchimp
✓ Strategi och produktionsplanering
✓ Skapa egna mallar
✓ Influencer Marketing och Social Selling
Dag 5. Content Marketing
✓ Så fångar du läsaren på webben
✓ Att skriva lättlästa tydliga texter
✓ Konvertering – få dina läsare att agera
✓ Att skriva för rätt målgrupp
✓ Hitta berättelsen om ditt varumärke
✓ Kanalval och publiceringsfrekvens
Kurstillfällen
Vår 2020
Datum: 31/1, 7/2, 14/2, 28/2, 6/3
Tid: 09:00-12:00 + distansarbete
Plats: Quick Office, Malmö
Black Friday pris: 9.950 kr
Tag gärna med din dator då vi kommer lägga fokus på praktiska övningar. Samtliga deltagare får ett kursintyg, digitala kopior av kursmaterialet och sex månaders fri support. Vill du fördjupa dina kunskaper inom området, så kan vi varmt rekommendera vår konferens – Internet i fokus