Digital Marknadskoordinator
5, 12, 19, 26/4 + 3, 10/5
Tider: 09:00-12:00 + uppgifter
Finns i Malmö
Finns även via Zoom
Frukost
Kursliteratur: Ingår i kursen
Support: 6 månader
24.900 kr
En Digital marknadskoordinator är oftast den som samlar in och analyserar information, men arbetsuppgifterna kan variera beroende på arbetsplatsens och marknadsavdelningens storlek. Varje företag har också olika krav på deras marknadskoordinator, men de flesta är direkt inblandade i marknadsföringsprocessen från grunden. Beroende på företagets storlek, kan detta ibland innefatta webbplatsen, analys, företagsevent, marknadsföring via sociala medier, framtagandet av marknadsföringsmaterial eller mediehantering.
Utbildningens delmoment
✓ Marknadsföring på Sociala Medier
✓ Annonsera på FB & Instagram
✓ Content Marketing
✓ Sökoptimering (SEO) grund
✓ Social Video /videomarknadsföring
✓ Marknadskommunikation
✓ Bonus 1: AI för marknadsföring
✓ Bonus 2: Fribiljett till konferens IIF2024
Utbildningen riktar sig till dig som vill arbeta med marknadskampanjer och arbeta strategiskt med företagets marknadsföring via digitala medier. Med dessa färdigheter kan du arbeta som, digital marknadskoordinator, kommunikatör, digital strateg eller som egenföretagare blir du din egen marknadsavdelning!
Utbildningen är uppdelad i sex delkurser samt distansarbete (valfritt) mellan samtliga kurstillfällen. Vi tar endast in 10 personer på denna kurs, så det är först till kvarn som gäller.
Diplomerad utbildning
Nu ökar efterfrågan på digitala experter och det är dags att vässa till dina kunskaper! Ett diplom delas ut till dig som genomfört hela kursen, övningar samt ett kunskapstest som skickas till dig digitalt. Kunskapstestet tar ca 30 minuter att genomföra. Sedan skickar vi ett diplom till dig, som du kan använda för att visa upp dina nya kunskaper som Digital Marknadskoordinator.
Kursinnehåll
DAG 1
MARKNADSFÖRING I SOCIALA MEDIER
- Det digitala landskapet 2024
- Målgruppsanalys och målgruppsanpassning
- Skapa en fungerande marknadsplan
- Så publicerar du mer engagerat innehåll
- Innehållsstrategi – när ska man publicera?
- Optimera företagssidan på Facebook
- Genomgång av FB & Instagrams algoritm
- Konkurentanalys – att ligga steget före
- ROI – syftet med ditt mätvärdet
- Skapa en fungerande UGC – strategi
- Så kan du öka din räckvidd 2024
DAG 2
ANNONSERA PÅ FB & INSTAGRAM
- Definiera dina målgrupper
- Välj rätt kampanjmålsättning
- Skapa en Custom Audience
- Kampanjer, Ad sets och Ads
- Call-to-action – så ska du tänka
- Placering /budgetfördelning
- Implementerar en Facebook Pixel
- Remarketing /säljande innehåll
- Fånga upp din kund i köpresa
- Tolka statistiken i dina annonser
- Utvärdera din annonseringen
DAG 3
CONTENT MARKETING
- Storytelling – Hitta din berättelse
- Att skilja dig från mängden
- Kanalval och publiceringsfrekvens
- Så fångar du läsaren på webben
- Att skriva lättlästa tydliga texter
- Konvertering – få dina läsare att agera
- Att skriva för rätt målgrupp
- Introduktion till Generativ AI
- Prompt Engineering, nivå 1
- Effektivisera ditt arbete med AI
- Idégenerering med ChatGPT
- Ta fram en hållbar marknadsplan
- Så lyckas du med din blogg
DAG 4
SÖKMOTOROPTIMERING (SEO)
- SEO trender 2024
- Ta fram en fungerande sökordstrategi
- AI – SEO, vad gäller?
- Voice Search och long tail keywords
- Optimera för Search intent
- On-page SEO – optimera hemsidan
- Off-page SEO – externa faktorer
- Så skriver du en bra description
- Att arbeta med landningssidor
- Optimera för Featured Snippets
- Praktiska online-verktyg
- Google Business (företagsprofil)
- Sökoptimering på Youtube
DAG 5
VIDEOMARKNADSFÖRING
- Social Video 2024
- Att arbeta med rörlig bild
- Digitala Videoformat
- Reels för Instagram /TikTok
- Produktionsplanering och budskap
- Filmning och teknisk utrustning
- Berättelsen, video-längd och budskap
- Dramaturgi för sociala medier
- Reklamvideo eller intervju
- Generativ AI för video – undertexter
- Videosändningar – primärvideo
- Videoredigering i Premiere Rush
- Publicera på Youtube och Sociala Medier
DAG 6
MARKNADSKOMMUNIKATION
- Allt börjar på webbplatsen
- The sales/marketing funnel
- Konkurrensanalys /att ligga steget före
- SoMe – Krishantering
- SoMe – Omvärldsbevakning
- E-post marknadsföring
- Genomgång i designverktyget Canva
- Introduktion till Adobe Express
- Utveckla ett design-koncept
- Skapa en digital kampanj
DAG 7
AI FÖR MARKNADSFÖRING
För att utöka dina digitala kunskaper, bjuder vi nu på vår populära kur ”AI för marknadsföring”. Kursen är inlagd som ett ”bonus” och är helt kostnadsfri för dig som går hela denna utbildning – Digital Marknadskoordinator. Läs mer och boka in dig här >>
Kurstillfällen 2024
Hos oss i Malmö
5, 12, 19, 26/april + 3, 10/maj
6, 13, 20, 27/sept + 4, 11 oktober
Online via Zoom
10, 17, 24, 31 maj + 7, 14 juni
6, 13, 20, 27/sept + 4, 11 oktober
Boka din kurs här
Kursens målgrupp
Denna kurs vänder sig till dig som arbetar på en marknadsavdelning, som frilanskonsult eller för dig som vill uppdatera din digitala kunskaper och förbättra ditt varumärkes kommunikationsstrategi. Du behöver inga förkunskaper.
Allmän information
Kursen är lärarledd både på plats hos oss i Malmö eller online via Zoom. Förmiddagarna är avsatta för teoretisk genomgång – eftermiddagarna för eget arbete. Samtliga deltagare får ett kursintyg, digitala kopior av kursmaterialet och sex månaders fri support.
Intresserad av anpassad utbildning?
Passar inte våra kurstillfällen ert schema eller specifika behov? Vill ni hellre att vi kommer ut till er och utbildar flera på samma gång? Vi kan skräddarsy en egen lösning som passar just er. Läs mer om anpassad utbildning >>