Det är ingen större hemlighet att sociala medie-plattformarna har riktigt bra annonserings-verktyg för varumärken. Men, det finns fortfarande en del enkla sätt att förbättra din organisk räckvidd i sociala medier.
Vad är organisk räckvidd i sociala medier?
Organisk räckvidd i sociala medier, är antalet personer som ser ditt innehåll genom obetald distribution – dvs utan att spendera pengar för att nå en specifik målgrupp. Detta kan såklart vara svårt, men organisk marknadsföring i sociala medier är långt ifrån död. Implementeringen av AI och maskininlärning i sociala algoritmer skapar också nya möjligheter att nå användare utöver din befintliga målgrupp. Det gäller att hitta rätt metod som passar både ditt företag och din målgrupp.
10 viktiga punkter att följa
1. Utveckla en konsekvent och strategisk innehållsplan
2. Anpassa ditt innehåll för varje plattform som du använder
3. Erbjud följarna något av värde
4. Skapa innehåll för den målgrupp du vill attrahera, inte bara för målgruppen som du redan har
5. Korta video som Reels är ett särskilt viktigt sätt att nå målgrupper. Video är fortfarande KING!
6. Engagera dina medarbetare. Att få med teamet bidrar till mer organisk räckvidd.
7. Lyft fram varumärkes värderingar. Viktigt!
8. Svara på kommentarer, gilla och dela andras inlägg och delta i konversationer.
9. Samarbeta med andra, influencers eller varumärken inom din nisch. Skapa event >>
10. Optimera din profil genom att använda nyckelord i din bio.
En kort fördjupning på punkt 3: Att erbjuda något av värde
Hela konsten att skapa innehåll som både sparas och delas är att verkligen förstå din publik. Vad vill de uppnå genom att följa dig? Vilka är deras vardagliga problem? Hur kan du hjälpa dem? När du har svarat på dessa frågor är du redo att börja skapa. Här kommer några tips som kommer hjälpa dig väcka intresse hos din publik och få dem att vilja ha mer.
1. Tips: Skapa ”Bite-size” värdefulla tips som gör livet enklare för dem. Utbilda din publik genom att skapa information och resurser i form av korta artiklar, bilder och video.
2. Fakta: Oavsett om du får vissa frågor ofta eller förstår din publik tillräckligt för att veta vad de är ute efter, kan även svar på vanliga frågor ( FAQs ) hjälpa till att ta itu med din publiks funderingar och tillföra ett mervärde både i ögonblicket och på sikt… Skapa gärna löpande artiklar.
3. How to: Så gör man-videor och självstudier hjälper till att utbilda din publik om dina tjänster /produkter samt så är det ett perfekt tillfälle att använda karusell bilder eller Reels. Du marknadsför inte bara dina produkter, utan du skapar en värdefull informationskälla som dina kunder kan återvända efter att de har köpt något från dig.
Summering
✔ Marknadsföring av dina produkter eller varumärke, är inte alltid särskilt värdefullt innehåll ur följarnas perspektiv. Naturligtvis kan du fortfarande marknadsföra dina produkter /tjänster i ditt organiska innehåll, men förvänta dig inte att just dessa inlägg får högst organisk räckvidd.
✔ Skapa innehåll som får dina följare att engagera sig. Att få direkt kontakt med dina följare skapar en mer passionerad gemenskap som kan hjälpa till att skicka rätt signalerna till algoritmerna, för att utöka din organiska räckvidd.
Organisk räckvidd kräver ingen direkt budget, vilket gör det till ett kostnadseffektivt sätt att nå din målgrupp. Det ses också som mer pålitlig eftersom de inte påverkas av betald marknadsföring. Organisk räckvidd visar också att ditt innehåll är tillräckligt populärt och värdefullt för att delas utan betald marknadsföring.
Lycka till! 🙂