Om du vill fånga uppmärksamheten och engagera dig med din publik, så är ’Stories i sociala medier’ utan tvekan det bästa sättet att göra det på!
Stories hjälper användare att skapa en större, rikare berättelse än en serie individuella foton kan ge. Berättelserna är också tillfälliga – de hänger i 24 timmar och sedan är de borta, precis som den kakan du köpte. Så varför och hur kan ditt varumärke använda Stories i sociala medier?
Om vi tänker oss att själva Instagram är som en långfilm, IGTV som en Talk Show, Stories som en pågående daglig tv-serie och nya Reels som en sort (reality) talang show. Allt i syftet för att bygga upp ditt varumärke.
Snapchat, Instagram & Facebook
Med hundratals miljoner dagliga aktiva användare är Instagram Stories den absolut populäraste funktionen på Instagram. Med Instagram Stories kan du dela mer aktuellt, råmaterial och nå din publik på en djupare nivå. Funktionen är inte bara rolig utan väldigt kreativ och bra för att bygga upp varumärkeskännedom, öka försäljning direkt i Instagram, driva trafik till din webbplats och till och med uppmuntra till att prenumerera på ert nyhetsbrev. Möjligheterna är verkligen oändliga…
Hela idén med ’Stories’ är ursprungligen taget från Snapchat (som började redan 2013). Och eftersom den stora succén på Instagram, så har FB även introducerat den direkt i Facebook – som döptes i början till ”My Day”.
Instagram Stories Analytics
Som i andra digitala plattformar, vill du mer än gärna veta hur din publik engagerar sig med innehållet som du lägger ut. På Instagram kan du få en rätt bra bild på dina följare.
Upptäck – är antalet besök ett unikt konto visade varje bild i din ’Story’, medan exponeringar är det totala antalet visningar på var och en av dina individuella Stories.
Exponeringar – går också ett steg djupare än räckvidden, och erbjuder relevant data, bland annat när någon har tittat på din Story mer än en gång. Om ditt totala exponeringar är högre än din räckvidd betyder det att din Story spelades upp flera gånger.
Navigering – visar hur tittarna interagerar med dina Stories. Om du tittar på en enskild bild i din Story kommer du att märka en lista över mätvärden – Tillbaka, Framåt, Nästa händelse och hur många som har lämnat.
Instagram Stories Analytics visar dig också antalet ”klick” på klistermärken (Stickers), vilket gör det enklare att utvärdera deras prestanda i dina Stories! Du kan se hur många som klickade på varje klistermärke, vilket kan hjälpa dig att förstå om de är användbara för din publik eller inte… Om din Story visas i en hashtag eller ”Location Story” av Instagram, kan du också spåra antalet tittare som tittat på det via Instagrams upptäck-sida! Detta ger dig möjlighet att nå massor av nya och oupptäckt publik med dina Stories. Och om de gillar vad de ser, kommer de troligtvis börja följa dig…
TikTok eller Reels?
Reels ger en unik möjlighet för Instagram att konkurrera med TikTok. I likhet med TikTok-videor ( tidigare känd som musical.ly ) visas Instagram Reels på ’upptäck-sidan’ vilket innebär att även personer som inte följer dig kommer att kunna se och engagera sig med dina Reels. Detta är en stor fördel eftersom det sätter ditt varumärke framför en ny publik varje gång du publicerar. Du kan lägga upp Reels i ditt flöde ( i din huvudprofil ), och om du har ett offentligt konto kan du göra den tillgänglig för en bredare publik.
Succén fortsätter… nu även på LinkedIn, Youtube och Google
LinkedIn – Fram till nyligen har Stories i sociala medier varit förknippat till Snapchat, Instagram och Facebook. I juni 2020 började Linkedin erbjuda ett verktyg för att hjälpa professionella att dela den dagliga verkligheten kring sitt arbete, stödja kollegor och sprida viktiga nyheter och information.
YouTube – släpper ’Shorts’ – en rival till TikTok, den enormt populära videodelnings-appen. Shorts innehåller ett flöde av korta videor som har publicerats av användare inuti appen.
Google – Nu planeras även ’Google Web Stories’ som en plugin till hemsideplatlformen WordPress. Web Stories låter dig skapa interaktiva visuella berättelser som är delbara och spårbara. De kan nu läggas till på din WordPress-webbplats tack vare en plugin från Google.
Web Stories är sidor som innehåller snygga designmallar med stöd till 15-sekunders videor i stående format med bilder med bildtexter, som du sedan länkar till längre innehåll.
Men nu till 3 viktiga frågor…
- Vilken sort innehåll ska man nu publicera som ’Stories’ på alla dessa plattformar. Det blir en hel del material som måste skapas för att man ska kunna sortera rätt innehåll till rätt plattform… och det tar så mycket extra tid. Bör man då använda exakt samma ’Story’ på alla plattformar samtidigt? Det här är en gammal fråga som har snurrat runt sedan början av sociala mediernas uppkomst och svaret är fortfarande – Nej! Tar jag bilder på familjen, min trädgård, fester eller en dans-video från TikTok, så är det självklart att jag inte vill dela den på LinkedIn. Varken i flödet eller i någon sort Stories. Vi måste fortfarande bestämma vilka sociala nätverk som är viktigast för verksamheten och därefter noggrant planera både innehållet och video-redigeringsalternativ så att det passar till de viktigast plattformar /format som vi vill synas på. Så, JA… detta kan innebära lite mer jobb nu om vi väljer att lägga ut innehåll på flera ställen som har Stories. Video-formatet (storleken) är det samma… men inte alltid innehållet.
- Var är egentligen skillnaden mellan vanliga ’Stories’ och TikToks och Reels video-snuttar? Det främsta syftet med Reels, förutom att vara en direkt konkurrent med TikTok, är underhållning.
- Vad händer med det vanliga innehållet i dessa sociala nätverk? Om alla fokuserar hela tiden på Stories i sociala medier, vem kommer då hinna med att bläddra ner och gå genom det vanliga innehållet som vi dagligen publicerar…? Det här är en klurig fråga eftersom själva konceptet med ’Stories’ ändrar vårt användarbeteende utan att vi själva märker av det. Vi som arbetar inom marknadsföring är ständigt online… men våra kunder är inte det. Tiden som den vanliga användaren spenderar på sociala medier är väldigt uppdelad under dagen och oftast i korta sessioner. Ibland bara några minuter för att uppdatera sig och hålla koll på vad som händer med familj /vänner och då blir just Stories allt mer lockande att titta på istället för att bläddra ner i flödet. Det är väldigt lätt att man då fastnar där och inte alltid hinner med att surfa runt och se något annat. Sitter man vi sin dator, så är det klart lite annorlunda…
Några tips på vad som man bör lägga ut på LinkedIn Stories.
- Dela viktiga varumärkesmeddelanden och aktuella nyheter
- Visa upp ditt varumärkes personlighet
- Visa vad som händer ’bakom kulisserna’
- Dela dina tankar och kunskap
Obs! LinkedIn Stories är fortfarande i BETA-läge, vilket innebär att den för närvarande endast är tillgänglig för medlemmar och utvalda LinkedIn-sidor som finns i Australien, Brasilien, Frankrike, Nederländerna och Förenade Arabemiraten. LinkedIn kommer snart att göra funktionen tillgänglig för en bredare publik.
Slutsats
Trots att Stories kan sparas, så skapar innehållets tillfälliga karaktär en känsla av ’nyfikenhet’ som gör att tittarna vill stanna kvar och följa dig. De vill inte missa något som du har att säga. Och givetvis kan man även använda både TikTok och nya Reels för företagets fördel. Det är inte bara dans som man kan spela in där… låt fantasin flöda!
Utbildnings tips!
Vill du veta mer om hur du kan lyckas med ditt bolag online? Nu har vi vår populära onlinekurs ute, som heter Social Media Manager. Där kan du i egen takt lära dig allt om Sociala Medier, SEO, Videomarknadsföring och Digital Annonsering. En komplett kurs – för endast 3.995 kr (inkl moms).
Läs mer om kursen här