Vi har sammanställt några designtips som kan komma till nytta när du ska skapa visuellt innehåll för sociala medier.
Oavsett var vi är, så är vi alltid omgivna av information. Vårt sensoriska system tar emot intryck och överför det till hjärnan. Processen att känna igen och tolka input kallas perception. Eftersom 90% av informationen som vi tolkar är visuell, måste marknadsförare inse att grafisk design är en avgörande del av företagets övergripande innehållsstrategi.
Oavsett hur bra texten är, kommer ingen att märka den såvida den inte åtföljs av utstickande bild /grafik som fångar människors uppmärksamhet.
Designtips
1. Design bör stödja tonen
Genom att driva en B2C-verksamhet (Business-to-Consumer) får du oftast kunder direkt via sociala medier eftersom du leder dem till det sista skedet av försäljningstratten utan att ens lämna plattformen. B2B-företag (Business-to-Business) är mer inriktade på potentiella leads, driva trafik till deras webbplatser för att bl a visa företagets tjänster och expertis. Det är därför designers alltid ska ha affärsmodellen och marknadsföringsstrategin i åtanke vid framtagande av visuell material.
2. Olika typer av visuellt innehåll i sociala medier
- Grafik – Snygg grafik och illustrationer hjälper alltid att sticka ut
- Bilder – Kreativa bilder är bra för att visa upp produkter eller vad som händer bakom kulisserna
- Video – Video får alltid mer engagemang på sociala medier
- Animationer – Ett bra sätt att fånga följarens uppmärksamhet och visa en ”sneak peek” på företagets berättelse.
- Citat – Är mycket delbar på sociala medier, inspirerande och bra för att återspegla företagets värderingar.
- Skärmdumpar och visualiseringar – Datavisualiseringar (Infographics, kartor och diagram) är ett av de bästa sätten att göra komplex information förståelig.
- E-böcker och presentationer – Är ytterligare bra verktyg för att göra information strukturerad och sammanhängande.
Som Social Media Manager arbetar du oftast tillsammans med kollegor på en marknadsavdelning där arbetsuppgifterna oftast består av marknadsföring i sociala medier, digitala kampanjer, analys & omvärldsbevakning samt hålla sig á jour med utvecklingen inom området. Man vet aldrig vart man hamnar och det är inte alltid att en grafisk designer finns på plats. En framgångsrik Social Media Manager bör även kunna producera viss grafisk innehåll på egen hand.
3. Färger
Den primära uppgiften är att skapa utstickande grafik. De flesta av dina följare ser dina inlägg genom uppdateringar i deras nyhetsflöden. Så du har mindre än 1-2 sekunder att få en användare att stanna till och läsa dina inlägg. Försök att sätta in nya nyanser ibland även om du redan har en anpassad färgpalett som återspeglar ditt varumärkes personlighet. Var inte rädd att använda starka färger. Håll samtidigt balansen… du vill inte att dina bilder ska se överväldigande ut. Balans alltså!
4. Typografi
Att få människor att läsa text på bild är svårare än vad man tror. Därför är det viktigt att välja rätt teckensnitt och layout på bilden. Tänk bara på att inte lägga på mer än 20% text på hela bildens yta. Det kan fortfarande påverka annonser som du kanske vill lägga upp på Facebook. Innan du laddar upp en bild till din annons kan du till och med köra den via Facebooks verktyg för bildtextkontroll för att se till att den är ok enligt Facebook.
5. Design-mallar för sociala medier
Försök att skapa mallar som ska användas för samma typ av innehåll. En fördel med att använda mallar är att icke-designers kan skapa ett snabbt inlägg för sociala medier av sig själva. Designa några mallar för att spara tid. Mallar finns även att köpa online hos Creative Market, Crello, Canva eller Adobe Spark. Det finns så klart andra bra resurser och verktyg på nätet. Bara till att Googla!
Onlineutbildning
Vår populära onlinekurs – Diplomerad Grafisk Designer passar just för dig som ansvarar för sociala medier på ett företag och vill lära dig skapa professionell marknadsföringsmaterial för tryck, webb, video och sociala medier. Vår onlinekurs ger en rad fördelar. Du får tillgång till hela kursen direkt, du jobbar varifrån du vill, studerar i egen takt och har support året runt.
Huvud Moduler
✓ InDesign – Skapa informationsmaterial för tryck
✓ Photoshop – Bild och grafik för sociala medier
✓ Illustrator – Varumärkesdesign och illustrationsteknik
✓ Adobe Spark – Konceptutveckling, video & digital design
✓ Bonusmodul – Fördjupningslektioner i Adobe CC
Kursen kostar normalt 4.995 kr, men vi har just nu ett lanseringserbjudande så du sparar hela 3000 kr om du bokar nu innan den 15 september. Alltså endast 1.995 kr för hela kursen! Momsen ingår även i priset!
KÖP KURSEN DIREKT ONLINE