Det är ingen som förnekar att det är tuffa tider och att det är det väldigt vanligt just nu att många företag kämpar för sin överlevnad.
Allt är förändrat och det är ingen som vet exakt hur länge pandemin kommer att pågå. Oavsett hur länge krisen faktiskt varar kommer Covid-19 för alltid ha förändrat konsumentlandskapet. Efter stormen kommer inte företag att gå tillbaka till sina gamla vanliga rutiner…
Men, det finns ett ljus i tunneln för dem som kan öppna upp till nya möjligheter. Du måste anpassa din verksamhet och ändringar måste göras i form av driftstider, kundkommunikation, budget-allokering, nya produkt releaser, nya digitala tjänster och långsiktig planering.
Enligt vissa onlinekällor såg Facebook en 70% ökning av alla deras appar under mars och april månad. Folk vill bli underhållna och informerade medan de spenderar mer och mer tid i hemmet… Då ska du finnas tillhands!
Smartaste sätt just nu är att nå ut via e-postmarknadsföring och sociala medier. Följande punkter kan användas i din strategi.
- Vi är i detta tillsammans – meddelanden.
Din säkerhet är viktig för oss. Visa gemenskap. Det är en tuff tid för oss alla och det är viktigt nu att du visar hur du kan underlätta för dina kunder och hur mycket du bryr dig om dem. - Tillgång till innehåll.
Beroende på din bransch, kan du bjuda på olika saker om din verksamhet. Webinars, reklamfilm, IGTV, Live-sändningar, Youtube, nedladdningar av material m.m. - Socialt engagemang.
I dessa svåra tider är all hjälp välkommen. Kampanjer förblir relevanta så länge de har utformats korrekt. Fokus bör inte vara på DIG (vi gjorde, vi har uppnådde, tack vare oss, det var vi som…) utan på att hjälp människor och kanske även få andra att gå med i olika utmaningar som gör nytta. - Underhållning.
Goda nyheter, positiv statistik, användargenererade berättelser UGC (user generated content), eventuella planer för företagets framtid m.m. Tell your story! - Account Bassed Marketing.
Kontobaserad marknadsföring (ABM), även känd som nyckelkonto marknadsföring är en välfungerande strategi baserad på kontokännedom där du kommunicerar med dina nuvarande kunder. Tanken är att dela upp din befintliga kundlista i kategorier baserad på målgrupper eller omsättning. Målet med ABM är att stärka kundrelationer samt skapa möjligheter till merförsäljning. Börja med att ta fram all information kring dina 5 största kunder och skapa en individuell marknadsplan som passar just dem!
Vill du veta mer om hur du kan lyckas med ditt bolag online? Den 30 juni släpper vi vår första onlinekurs som heter Social Media Manager. Där kan du i egen takt lära dig allt om Sociala Medier, SEO, Videomarknadsföring och Digital Annonsering. En komplett kurs för endast 995 kr om du beställer den innan 30 juni! Läs mer om kursen här!