Under de senaste 2 åren har det digitala landskapet påverkats både av den rådande pandemin samt av techjättarna som tar fram flera digitala lösningar som direkt påverkar konsumenternas användarbeteende.
En lista på trender kan bli väldigt, väldigt lång samt ibland alldeles för ingående. Vi håller det enkelt och har listat 5 trender som vi tror att du borde ha koll på under 2022.
1. TikTok kommer att fortsätta växa och tvingar andra plattformar att anpassa sig för att förbli konkurrenskraftiga. TikTok har snabbt blivit en av världens mest populäraste sociala medieplattformar, med över 1 miljard aktiva användare varje månad. En enastående plattform för att bygga varumärken, om man gör det på rätt sätt.
2. Influencer Marketing & Social Selling kommer att fortsätta växa och förenkla kundresan. Eftersom pandemin får fler konsumenter att köpa online, kommer denna trend ständigt utveckla hur de sociala plattformarna hanterar Social Selling och blir bättre hela tiden. Många konsumenter vill idag köpa produkter direkt på sociala medier. I samband med detta växer även Influencer Marketing branschen på en allt högre nivå.
3. Mycket mer fokus på korta video? Att ta tag i och behålla tittarens uppmärksamhet är inte lätt, och som videoskapare vill du vara säker på att du inte gör innehåll för lång eller för kort. Mycket fokus kommer läggas på att skapa mer video i form av TikTok-video samt Reels. Tekniskt sett finns det ingen ”rätt” eller ”fel” videolängd, men det finns flera viktiga faktorer att tänka på när det gäller var den ska visas, målgruppen samt timing. Men, i grund och botten handlar det om värdet. Vad gör en video värt visningstiden? Nu börjar Instagram även med 60 sek video i Stories…
4. Digitala /hybridevents är här för att stanna. Att köra ett event online behöver inte nödvändigtvis handla om en konferens, Webinar eller utbildning. Det kan handla om produktlanseringar, en lokal eller global butiksevent m.m. Idéerna kring event är oändliga. Med kundens upplevelse som står i fokus, gäller det att ge dem den bästa upplevelsen. Fysiskt eller på distans. Trotts att vi längtar till att gå på fysiska event, så tycks trenden med digitala arrangemang fortsatt vara riktigt populära. Det gäller att hitta en lösning som passar just ditt bolag och framför allt dina tänkbara kunder.
5. Det är dags att förbättra din kundtjänst online. Konsumenter har under de senaste två åren haft fler brådskande frågor till företag än någonsin tidigare. Och de har upptäckt att de kan få svar på dessa frågor mer bekvämt med hjälp av sociala medier och andra digitala webbaserade lösningar. Det är dags att försäkra ditt företag med ny teknik eller anställda som kommer att kunna möta denna efterfrågan och ge konsumenterna den bästa och snabbaste bemötande online.
Summering
- Även om det absolut bästa är att experimentera… slösa inte bort allt för mycket tid på alla plattformarna samtidigt. Tänk på att finnas där din målgrupp finns. Inte överallt.
- Glöm inte att vår koncentrationsförmåga har minskat de senaste åren och vi vill gärna bli underhållna inom 1-2 sekunder.
- Eftersom vårt användarbeteende har förändrats, så fastnar vi gärna mer och mer på TikTok, Instagram Stories och Reels. Nu gäller det att fånga uppmärksamheten där först. Tänk på innehåll och budskap, hur ni filmar samt att använda videoredigeringsprogram /appar som tillåter export i alla populära format.
Att tänka på: Pandemin har skapat en värld av ännu flera uppkopplade konsumenter. De har idag mycket högre förväntningar samt en bredare smak för innehåll. Hur kommer du nu forma ditt innehåll för en ”alltid online”, krävande konsument?